Obecnie jedną z nich jest potrzeba rozmawiania o emocjach, o tym jak czuję się ja oraz moi rówieśnicy. Rozróżnianie i nazywanie emocji, to dla uczniów ze znacznymi trudnościami w komunikowaniu się bardzo duże wyzwanie. Wyrażanie emocji i radzenie sobie z nimi to kolejny obszar do pracy z wspomnianymi uczniami. Chcąc zatem podejmować tematykę służącą rozwijaniu umiejętności społecznych musimy posiadać narzędzia, które pozwolą nam przekazać najistotniejsze informacje, a także będą alternatywą służącą budowaniu dialogu z nauczycielem. Takie narzędzia powstały dzięki realizacji projektu - uczniowie otrzymali symbole PCS, które są ich codziennym narzędziem komunikacji i dzięki którym mogliśmy wspólnie nauczyć się rozmawiania o uczuciach, emocjach, o tym jak się dzisiaj czujemy.
Rozmawiając o emocjach nauczyliśmy się nazywać i rozróżniać poszczególne z nich rozszerzając słownictwo o symbole PCS dotyczące emocji:
Dopasowywanie symboli PCS do zdjęć twarzy.
Dopasowywanie symboli PCS do zdjęć z kontekstem.
Podczas kolejnych spotkań uczniowie nauczyli się rozróżniać emocje przyjemne od nieprzyjemnych.
W tym celu posłużyliśmy się kodem kolorystycznym, w którym kolor czerwony oznacza nieprzyjemne uczucia natomiast zielony kojarzy się z przyjemnymi emocjami. Podczas wspólnych aktywności w rolę nauczycieli wcielili się uczniowie klasy 8, którzy dodatkowo doskonalili umiejętność przekazywania informacji drogą pozawerbalną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz